bar

jumlah pelawat

09 September, 2012

kenapa hantu selalunya berjantina perempuan


gambar hiasan

Kenapa hantu kalau ikut mitos, filem , drama atau cerita pendek maupun cerita panjang selalu digambarkan sebagai berjantina perempuan


Sebab hantu di lebuh raya tengah fofuler sekarang ini, saya bangkitkan kembali persoalan ini.
Sebab apa ye?
Sebab berambut panjang? Rasanya ramai juga lelaki berambut panjang lagi pun berambuat panjang tu kan ayu, comel menggambarkan kejelitaan.
Sebab suara perempuan nyaring…kalau nak berlakon menjerit tu….. lebih seram!
Sebab perempuan yang banyak di zalimi? atau perempuan yang banyak menyimpan perasaan dendam?
Atau sebab memang wajah seorang perempuan saling tak tumpah ” macam hantu ”bila dah naik angin? 
© – Hantu kat belakang kau tuh…..!
ahakz....

hmm
mungkin otak kita sudah terlalu stereotype… huhuhu..bila antu aje mesti dikaitkan dgn perempuan…
Tapi antu dlm bentuk roh ini memang banyak pun perempuan.. sbbnya ialah
1) antu itu sendiri confius jantina sendiri, kendian memilih utk berambut panjang dan memakai ala2 jubah kelawar yg korang gemar pakai itu…
lalu mereka pun menyerupai perempuan.. waakakka
2) antu yg idup dlm alam material kebanyakkannya adalah antu lelaki. Sbbnya yg jadi antu rempit pun lelaki gak.. tapi biasanya dia mati di atas jalan raya kira tutup kes gitu aje.. huhuhu
3) kata nabi bilangan wanita lagi ramai tak masuk syurga.. jadinya ramai gak ler roh2 wanita itu di awangan2 tak diterima oleh bumi dan langit.
4) satu lagi, kalau antu itu lelaki,… huh! haram sorg pun tak nak tengok pun.. sbbnya yg rajin menilai org, tengok fesyen org dan jeling lalu mengata org ialah org perempuan jugak!
jadi kalau antu itu lelaki, tak der saper pun perasan.. huhuhuu….
5) antu pun reti nak ambil perhatian.. kalau dia lelaki, siapa yg peduli malam2 jalan tgh highway.. tak ada perasaan simpati langsung oleh masyarakat….
kalau dia menyamar sebagai lelaki, huhuhu.. tak der siapa org nak bagi pertolongan atau berhenti di tengah malam utk bagi pertolongan atau menguratnya.. huhuhu.. erk! silap haribulan, antu lelaki itu pula dipukul oleh org ramai sbb disangkanya mamat penyangak.. alahai macam kes kat Melaka tu ler.. huhuhuhu
pelik tapi benar-sekian,
Farid Freestyler

No comments:

Post a Comment

terima kasih sebab comment