bar

jumlah pelawat

05 July, 2012

sejarah lama lebuhraya karak FT2

Sejarah awal Lebuhraya Karak FT2 / Karak Expressway FT2 early history

Pembukaan Lebuhraya Karak FT2 pada 7 Januari 1978. Terima kasih kepada Blues Riders  kerana memberikan satu informasi menarik untuk dikongsi bersama.
Sebagaimana yang kita semua sedia maklum, Lebuhraya Karak asalnya merupakan lebuh raya dua lorong bertol dengan kawalan masuk separa, lebih kurang sama seperti jalan raya biasa. Namun, kos pembinaan lebuh raya tersebut dianggap tinggi tatkala Malaysia masih lagi sebuah negara pertanian dengan kadar pertumbuhan ekonomi yang agak rendah. Ia ditambah lagi dengan pembinaan Terowong Genting Sempah yang merupakan terowong jalan raya pertama di Malaysia. Itulah sebabnya Lebuhraya Karak dikenakan tol walaupun ia sekadar jalan raya 2 lorong biasa.

Pada pertengahan 1990an, Lebuhraya Karak dinaik taraf dengan membina satu lagi laluan bersebelahan di samping membina beberapa persimpangan bertingkat untuk menjadikannya sebuah lebuh raya ekspres penuh dengan kawalan masuk penuh berbanding dahulu. Lebuhraya Karak kini diberikan kod laluan E8 yang juga dikongsi dengan Lebuhraya Pantai Timur yang dibina beberapa tahun kemudian. Kedua-dua lebuh raya itu diselenggara oleh MTD Prime.

Tanpa membuang masa, kita saksikan dulu catatan sejarah pembinaan Lebuhraya Karak KT2 ini.

Mungkin ramai di antara pengguna Lebuh Raya Kuala Lumpur - Karak yang sering melalui terowong ini tanpa mengetahui kisah sejarahnya. Marilah kita imbau kembali kenangan kira-kira 33 tahun yang lalu mengenai terowong yang pernah mencatat sejarah sebagai sebuah terowong lebuh raya pertama di Malaysia.

Pembukaan terowong dan sebahagian lebuh raya baharu Kuala Lumpur - Karak ini kepada lalu lintas telah disempurnakan oleh YB Datuk Haji Abdul Ghani Gilong, Menteri Kerjaraya Dan Kemudahan-Kemudahan Awam pada 07.01.1978 tatkala Bro Alan  yang tinggal di Bentong masih belum lagi dilahirkan ke dunia ini.


 Terowong jalan raya yang pertama di Malaysia ini terletak di genting Sempah, panjangnya kira-kira 3 000 kaki, ditebuk di tengah-tengah bukit dan hutan yang melintasi sempada negeri Selangor dan negeri Pahang berdekatan dengan persimpangan jalan lama ke Genting Highlands. Tingginya ialah kira-kira 2 000 kaki dari paras laut.

Tinggi terowong ialah 26 kaki dan lebarnya 32 kaki. Di sepanjang terowong diterangi oleh lampu-lampu berwarna merah muda dan sekiranya bekalan elektrik terputus, stanby generator akan bertugas secara otomatik.


 YB Datuk Haji Abdul Ghani Gilong, Menteri Kerjaraya Dan Kemudahan-Kemudahan Awam sedang melihat sendiri Bilik Gerakan pemantauan terowong.


Para pengguna terowong ini tidak akan menghirup udara yang beracun seperti gas carbon monoxide atau gas-gas kotor yang lain kerana satu sistem di mana udara bersih dimasukkan ke dalam dan udara kotor dikeluarkan ada disediakan.


 Selain dari itu, sistem mencegah dan memadam kebakaran juga dilengkapkan. Perkhidmatan telefon dan lain-lain kemudahan juga disediakan. Tanda-tanda isyarat lalu lintas dan kawalan yang cukup di dalam terowong disediakan dan sebagai tambahan sebuah sistem kawalan melalui televisyen (CCTV) telah dipasang dengan menggunakan dua buah kemera.

Telefon darurat untuk menghubungi pengawal-pengawal terowong juga turut disediakan. Kakitangan JKR bertugas secara 24 jam di bangunan terowong itu dan sekiranya berlaku kecemasan seperti kemalangan atau kebakaran, pengguna-pengguna terowong adalah diminta menghubungi mereka dengan menggunakan telefon-telefon yang disediakan di sepanjang terowong itu.


 Dengan terbukanya terowong lebuh raya ini yang serba indah dan lengkap di Batu 23 jalan Kuala Lumpur - Bentong dan sebahagian jalan baharu, maka pengguna-pengguna jalan raya dari Batu 11 (Mimaland) hingga ke Batu 28, akan mengalami dan merasai satu perubahan yang sungguh selesa dan menyenangkan.

Mereka tidak lagi mengikuti jalan yang berbengkang-bengkok, tidak lagi menemui selekoh-selekoh yang merbahaya, pendeknya tidak lagi melalui jalan yang berliku atau berkelok-kelok.

Jalan raya dari Batu 11 dan Batu 28 dengan terowong yang terpanjang terletak di Batu 23, Genting Sempah, merupakan sebahagian dari rancangan kerajaan meningkatkan keadaan jalan raya di antara Kuala Lumpur dengan Karak.


 Sebahagian daripada lebuh raya baharu Kuala Lumpur - Karak yang telah dibuka kepada pengguna jalan raya.


Projek lebuh raya Kuala Lumpur - Karak ini bermula di Batu 3, Jalan Pahang Kuala Lumpur hinggalah ke batu 54 di pekan Karak. Sungguhpun jarak lebuh raya baharu ini hanya dapat dikurangkan sejauh tujuh batu sahaja, namun perjalanan di lebuh raya baharu ini akan dapat dikurangkan sebanyak 45 minit dan dalam keadaan yang lebih selamat dan lebih selesa.

Pembukaan jalan dari Batu 11 hingga ke Batu 28 yang termasuk di dalam rancangan Seksyen 1, 2 dan 3 kini telah memendekkan jarak perjalanan kira-kira 41/2 batu dan masa perjalanan dapat dikurangkan kira-kira 25 minit.

Bagaimanapun, kerana jalan raya itu ditebuk dan dibina di tengah-tengah bukit dan hutan belantara tebal, maka tentulah terdapat juga sedikit selekoh yang tajam dan pendakian bukit yang curam. Namun demikian jumlah selekoh dan pendakian yang begini telah dapat diminimumkan.

Tanda-tanda jalan, jalur pemisahan, kerlipan batu-batu isyarat di malam hari dan lain-lain tanda disediakan dengan secukupnya untuk memberi amaran kepada pemandu-pemandu. Lorong tambahan ada disediakan ketika mendaki bukit-bukit yang tinggi.


 Pintu masuk terowong dari Negeri Pahang ke Kuala Lumpur. Kelihatan juga sebuah bas berwarna putih itu yang jika di zoom, jelas tertulis perkataan "Mara Ekspress" .


Dengan keadaan ini maka para pengguna akan dapat memandu dengan lebih selesa, lebih cepat dan lebih selamat pada kelajuan 40 hingga 50 batu sejam.

Pemandu-pemandu kenderaan berat adalah dinasihatkan supaya mematuhi isyarat-isyarat lorong mendaki dan terus menggunakan lorong mendaki tambahan dengan seberapa segera dan pengguna-pengguna jalan yang lain haruslah berjaga-jaga sewaktu melalui tanda-tanda ini kerana kemungkinan pemandu-pemandu kenderaan berat akan mengambil semula lorong biasa mereka apabila saja mereka selesai menggunakan lorong tambahan tadi. Oleh itu, memotong pada tempat-tempat ini adalah tidak digalakkan dan merbahaya.

Tegasnya, lebuh raya ini telah dibina dengan mutu kejuruteraan dan keselamatan yang paling tinggi dan sebarang cubaan untuk mencemar mutu ini adalah salah dari segi moral dan salah di sisi undang-undang. hehe..


 Jumlah perbelanjaan keseluruhan projek ini adalah dianggarkan sebanyak $160 juta. Ini tremasuklah kos pembinaanpengambilan balik tanah dan sebagainya.

Fasa pertama projek ini mengandungi Seksyen 1, 2 dan 3. Seksyen 1 bermula di Batu 11 berhampiran dengan Mimaland dan berakhir di Batu 21. Seksyen 2 bermula di Batu 21 hingga ke Batu 22. Seksyen 3 dari Batu 22 membawa ke Batu 28.

Jalan dari Batu 22 ke Batu 28 telah dibuka pada 1 Julai 1977dengan satu jalan sementara dekat Batu 28. Jalan sementara ini akan diputuskan apabila kerja-kerja Seksyen 4, 5 dan 6, peringkat kedua disiapkan.

Tiga syarikat pemaju telah terlibat dalam pembinaan projek ini. Pemborong Seksyen 1 dan 3 ialahSyarikat Italian-Thai Development Corporation. Pemborong Seksyen 2 termasuk pembinaan terowong ialah Korea Development Corporation. Pemborong Seksyen 4, 5, 6 dan 7 yang termasuk dalam peringkat kedua ialah Syarikat Sato Kogyo Co. Limited dari Jepun.
Kerja-kerja sekyen yang lain dalam Projek Lebuh raya Kuala Lumpur - Karak ini dari Batu 28 hingga ke Batu 43 dijangka akan dapat disiapkan pada pertengahan tahun 1978

kisah sebelum kahwin dan selepas kahwin

Lelaki: I nak raba U sikit je sayang . . .
Wanita 1: Tak nak la . . . Kalau terlanjur macam mana ?
Lelaki: Kita kawen la . . . I jumpa ... ... parents U . . .
Wanita 1: Betul ? U nak kawen dengan I ?
Lelaki : Betul sayang . . . Sumpah . . . U diam je k . jangan cakap ape-ape. I pegang sikit-sikit je .
...
Setahun selepas itu . . .

Wanita 1: Sampai hati U . . . Tipu I . . . Dulu U kata nak kahwin dengan I . Tapi bila U dah dapat . U kawen dengan perempuan lain . . .
Lelaki: I lelaki , U ingat I nak kawen dengan perempuan yang senang-senang boleh dapat ? I nak perempuan yang suci . . . Bukan macam U , yang senang-senang bagi tubuh pada lelaki yang bukan bergelar suami . U ingat I ***** ke
nak kawen dengan U ?
Wanita1: Sampai hati U cakap macam tu , dulu . . . Masa U nak . . . Macam-macam janji manis U bagi .Tapi sekarang U salahkan I ?
Lelaki: I lelaki . . . I cuma uji U je mase tu . . . Tapi U bagi . . . I ambil lah . . .
Wanita1: U memang jantan tak guna . . . I menyesal kenal dengan U !
Lelaki: U menyesal ? Tapi I puas . . . Jangan lupa datang kenduri I nanti .
Wanita1: U akan dapat balasannya nanti !

Lelaki tersebut kemudiannya mendapat jodoh wanita yang diimpikannya . . .
MALAM PERTAMA LELAKI DAN WANITA YANG BARU DINIKAHINYA .

Lelaki: Sayang . . . I love U so much . . .
Wanita 2: Me too sayang . . .
Lelaki: I bertuah kawen dengan U .
Wanita 2 : I pun , sayang . . . I ada something nak bagi tahu U ni . . .
Lelaki: Apa dia sayang ?
Wanita 2: Sebenarnya . . . I pernah tidur dengan semua teman lelaki I . . . Untuk suka-suka je . . . Cari kepuasan sebelum kawen . . . Tapi bile nak kawen . . . I cari lelaki baik macam U untuk jadi suami . . . U tak kisahkan ?
Lelaki: What ? ? ?! ! !

Allah itu maha adil :)

tanda-tanda perempuan itu tiada "dara" atau pernah "main"

hye .. farid saje je kuarkan artikel nie.. hehe :) so nak taw lebih lanjut lagi bace lar yew :) 



                                awas!!!
                              

                           15 tahun keatas sahaja
                           



Petikan dari 
http://nogold.com/forum/free-forum/12458-adakah-dara-itu-penting-40.html#post591925

-muka
-bibir
-payu dara
-tapak tangan
-pinggang
-pinggul
-faraj
-lutut
-tumit kaki

KENAPA :
-muka
(sebagai contoh "SITI NURHALIZA" muka bujur sirih akan bertukar jadi tembam berisi di sisi pipi kiri dan sisi pipi kanan)
(selalunya perempuan yang taknak kantoi akan mengikat rambutnya yang sedia panjang itu supaya mukanya kembali terik dan tembam dan nampak cantik kembali kerana tahu sisi pipi makin naik dan tembam)
(ingat, kalau tak ikat rambut tu,muka memang nampak hodoh)

-bibir
(bibir anak dara warnanya kemerah2an secara semulajadi dari hujung ke hujung tanpa gincu)
yang dah pernah main bibirnya merah coklat, selalu marah dan cepat berkata2, tidak lagi pemalu seperti sebelumnya.

-payu dara
kecil : yang bulat menjadi londeh
sederhana: yang sabit menjadi kejatuhan
besar: jatuh terus tidak tegang kembali
(kesimpulannya, payu dara anak dara yang belum pernah main kalau tanpa memakai bra sentiasa tegang dan ganteng bulat lagi merah putih berseri) kalau tak percaya, kamu sebagai perempuan uji bukak bra dan pakai bra, apa bezanya.

-tapak tangan
anak dara kalau belum pernah main tangannya tegang dan putih dan merah, kalau dipicit di tengah tapak tangan anak dara,dia PASTI sentiasa rasa ngilu atau sakit dan pasti akan komplen, WOI SAKITLA-APA YANG KAU BUAT NI?
tapi kalau perempuan yang pernah main, tapak tangannya pudar tidak lagi warna pink, tapak tangannya berkedut2 walaupun belum mencapai umur 30 han, kalau dipicit dia langsung tiada respon. KALAU TAK PERCAYA BOLEH UJI.

-pinggang
kurus dan slim dan gemuk:
pinggang anak dara diameternya semuanya lebih kecik dari t e t e k dan pinggul. perempuan yang pernah main, sudah hilang potongannya baik perempuan tu tutup aurat atupun tidak, maksudnya, pinggangnya hampir melurut dan seakan segaris dengan pinggul

-pinggul
pinggul itu daging bontot, yang selalu kalau perempuan sekarang pakai jeans atau jens ketat selalu sangat nak tayang bontot kan,baik yang bertudung atau tak !!!
kurus, slim, gemuk:
pinggul anak dara amatlah padat dan sentiasa bulat dan mencengkam, tetapi perempuan yang pernah main pinggulnya jatuh ke bawah sehingga kalau teruna kalau tak tahu tentang apa itu s e k s akan tetap berkata dalam hati, apsal perempuan ni bontot jatuh ? belum lagi orang yang penuh di dada, jangn kau nak cong la....lelaki dilahirkan separuhnya untuk dapat baca orang...

faraj :
-iaitu kemaluan perempuan
(hanya dapat diketahui oleh perempuan itu sendiri dan malam pertama oleh suami tercinta)
kemaluan anak dara bentuknya tembam dan tebal melepak sehinggakan pemiliknya sendiri suka akan bentuknya, biji k e l e n t i t nya pula dalam keadaan lurus tidak bengkok samada besar atau kecil njang atau pendek mengikut fitrah, bibir faraj juga lurus dan tebal sentiasa, selaput dara itu warnya putih ada 7 lapisan bentuknya pusar tetapi ianya nipis,mempunyai salur darah yang halus kalau sekali terkoyak bakal mengeluarkan darah yang menitik2.
PEREMPUAN YNG PERNAH MAIN:
-bibir faraj nya menipis atau tidak lagi tembam
-pemiliknya sendiri tidak suka melihatnya
-corak faraj itu sendiri buruk lagi hilang seri
-biji k e l e n t i t bengkak bengkok
-bibir p a n t a t tidak sehaluan
-sentiasa nak main kerana dia pernah rasa nikmatnya !!!

-lutut
lutut perempuan yang belum pernah main kalau berjalan biasanya akan berjarak satu jari atau lutut mereka bergesel semasa berjalan, anak dara baik yang pakai seluar panjang atau pakai kain kurung kalau berjalan pandangannya tetap cantik.
lutut perempuan yang pernah main kalau berjalan tidak lagi akan bertemu lutut ke lutu kerana mereka pernah main akibat dara yang pecah dan memerlukan lajak dan kengkang yang lenih untuk berjalan dengan lebih selesa, perempuan yang tiada dara kalau pakain kain kurung akan ambik kesempatan untuk jalan kengkang dan kalau pakai seluar panjang seboleh2 dia nak jalan rapat tapi PASTI tak berhasil juga, PERCAYALAH !!!

-tumit kaki
tumit kaki anak dara amatlah licin lagi kemerah2han dan dalam keadaansegar sentiasa, kalau berjalan di hadapan kita,kita akan dapati tumit perempuan yang belum pernah main merahnya amatlah cantik sehinggakan ianya warna pink, baiknya perempuan ni, tak percaya tengok sendiri.
-TETAPI bagi perempuan yang pernah main,
tumit kakinya amatlah pucat walaupun dia seorang rupawan,tumit kakinya kering, tumit kakinya banyak kulit kering.

SEMOGA MENJADI PEDOMAN PADA TERUNA DAN DARA:
menjadi panduan bagi teruna nak cari dara atau janda,
menjadi panduan mengecam sejarah lampau perempuan.

Walaubagaimanapun,
aku tetap menerima dengan baik kalau perempuan itu sebagai bakal isteri aku yang solehah lagi pandai jaga diri pandai masak pandai jaga anak2 pandai jaga keluarga aku walaupun sejarah silamnya dia pernah main dengan kawan lelakinya di universiti.

Hanya sekadar makluman petua orang-orang tua sahaja perlu di buat kajian saintifik lagi melalui kaedah perubatan

Sekian,
Wassalam.

01 July, 2012

wawa kene buli

wawa : mak, tadi abu dan kawan kawan buli wawa mak.
mak : kurang ajar tenuk tenuk neh. diorang buat apa dengan kau.
wawa : diorang suruh wawa panjat pokok kelapa tadi sebab diorang nak tengok sepender wawa.
mak : dah melampau neh. abis kau panjat la pokok kelapa tadi. seronoklah abu dengan tenuk tenuknya tengok sepender kau tu.
wawa : mak, dont worry mak. relax mak.
mak : relax tengkorak unyang kau. diorang dah tengok sepender kau, lagi mak nak relax ke.
wawa : mak jangan risau, hari neh wawa tak pakai sepender.
mak : APAAAAA !!!! *pengsan*

hahaha